Har sovit bra hela veckan för omväxlings skull, och det har tydligen fått kroppen att lugna ner sig och underprestera. Inte helt omöjligt att man går lite väl mycket på adrenalin och andra stresshormoner normalt, och att man helt enkelt därför börjar prestera “sämre”, men lägger en bättre grund, när man äntligen slappnar av lite.

Lite som när man börjar kontrollera insulin och kortisolnivåerna under dagarna – man tror att man är tröttare och segare bara för att man inte har dom där topparna orsakade av stress och insulin. Man luras av uteblivna toppar, utan att tänka på att man också slipper bottnarna och kommer att, på det stora hela, ha en så mycket bättre grund för att prestera i både träning, familjeliv och i jobbet via bättre fokus, avslappning och bättre sömn.

Inte bara detta som är orsaken idag såklart, utan jag har även ett par mycket bra veckor bakom mig, och jag närmar mig uppenbart en bra tidpunkt för en avlastningsperiod. Tror att det är en “hård” vecka kvar, och sen avlastning (avslutar imorgon vecka 6 i mitt program av 9 veckor). Får se vad min Coach har att säga om läget.

På tal om det: att bli coachad online är ett billigare alternativ till en-och-en/ansikte-mot-ansikte coachning, och om man har koll på sina egna rörelser, kan det vara ett bra alternativ. Vi erbjuder sådana program via internet, med återkoppling och planering för just dina mål och med hänsyn taget till just din situation. Vi har haft flera klienter som har lyckats lyfta sig ordentligt genom sådana program/sådan coachning från CrossFit Uppsala (se till exempel Jons blogg – Jon fick under hela våren distanscoachning av oss). Kontakta oss om du har intresse av detta, vi kan arbeta ut något som passar just dig.

4-4-4-4 Push press: 85kg, 85kg (3), 80kg, 80kg
5×3 Clean pull@102%: 100kg

3×10 Toes-to-bar: semistrikta

En viktig sak i livet är att sätta upp mål. Utifrån dessa kan man sedan forma metoder, och har därmed skaffat sig ett sätt att nå sina mål. Målen för denna 9 veckorsperiod var tydliga och klara (stöta 100+kg, benböja 130+kg och springa 1,6km snabbare) och det är utifrån det som mitt träningsprogram är skrivet. Målen kan också handla om kroppsfett/kroppssammansättning, bättre hy, mindre stress, bättre immunförsvar, längre liv, mera… Ja, ni hajjar – vad som helst, och metoden för att nå dit handlar inte alltid i första hand om träning utan också ofta på ökat fokus på bra energi – mycket bra protein, fett och grönt, god sömn, mindre stress och så vidare.

modell3

Det leder mig fram till en fråga om vad DU har för mål? Tex för 2010? Eller för sommaren? För livet? Har du tänkt igenom några mål för dig? Det behöver verkligen inte handla om vikter eller tider. Posta gärna i kommentarerna.