Teknikträning och utmaningar

Vad ska man göra på Öppet gym eller om man vill träna men inte vill gå på pass just den här dagen eller… Vi vill ge er några små utmaningar för de här tillfällena. Eller små och små förresten, om man har svårt med tålamod kan den kännas nog så utmanande. Dessutom har vi lagt “examinationen” ganska högt!

Men bara det här med att bryta ner något svårt i delmoment brukar göra så att man kan hålla sig motiverad, och egentligen, kan man någonsin säga att man kan nåt “färdigt”? Nä, precis, det betyder att varje delmoment kan få vara mål i sig, och varje steg man tar ska firas som det bör.

Men om man vill ha ytterligare motivation så kan vi kanske hinta lite lätt om att vi HAAAAR ett klubbmästerskap som närmar sig (i Juni närmare bestämt, läs mer i vår facebook-grupp om hur var när och varför just DU ska vara med, och tänk oooom just den här teknik-grejen kanske kommer 🤷‍♂️ #hint

Den uppmärksamme har sett att vi ofta lägger in teknisk träning i uppvärmningarna eller iallafall tidigt i passen. Men varför tränar vi oftast teknik och explosivitet innan vi tränar styrka och kondition?

För tekniken så finns det två bra skäl att lägga den tidigt i passet, kanske allra helst först: Dels är våra hjärnor mest ”alerta” ju tidigare vi är i ett pass och det är viktigt att vara mentalt redo när man gör sådant man inte riktigt kan än och dels så kommer träningen av sådant som är ”svårt” eller som vi inte ”kan” än leda till att vi blir varma och därmed redo för det som kommer senare i passet.

Explosivitet går inte att träna genom långsamma rörelser, eller med en kropp som är trött och sliten, för då ger det inte önskad effekt. Därför bör även det komma tidigt i passet. Man kan däremot absolut träna dessa delar tillsammans, eller till och med vända på deras inbördes ordning. 

Men för enkelhets skull så håller vi oss ofta till ordningsföljden teknik följt av explosivitet. Men just den rörelse vi hoppas få dig sugen på att träna här innehåller förutom teknik en hel del explosivitet: det går ju inte direkt kan såsa på golvet när det kommer ett hopprep mot fötterna – bästa att lämna det fort och explosivt!

Nå, för att inte bli långrandig så uppmuntrar vi gärna att man tränar på dessa tekniska utmaningar FÖRE pass eller på Öppet gym, och då kanske innan man sedan lyfter nåt tungt, eller kastar sig in i något som lämnar en i en trött och svettig och glad hög på golvet 🤘