Först och främst så vill vi säga att vi är väldigt stolta att ha er som medlemmar. Ni kämpar och sliter dag efter dag och det är ett privilegium att få följa era resor.

Resultaten, er utveckling och feedback har vi följt under hela träningsperiodens gång.

Efter att ha samlat in lite data från testdagarna har följande slutsatser dragits:
Ni är som grupp starkare i vertikal press än vertikalt drag
Ni är förhållandevis starkare på två ben än ett ben, vilket man kan tolka som att det finns en relativt stor reserv kapacitet.
Ni har bättre uthållighet i främre kedjan än bakre kedjan.
Ni har ett bra förhållande mellan knäböjning och höftböjning.
Ni är starkare än vad ni är snabba/tekniska.

Detta kan kokas ned till att följande saker är prioriterat under kommande träningsperiod:
– vertikalt drag
– enbensövningar
– uthållighet bakre kedjan
– teknikträning för olympiska lyft
– konditionsträning (mer om det längre ned)

Efter att ha diskuterat med tränare och observerat lite under klassernas gång så har vi även kommit fram till att ni behöver fortsatt jobba på den grundläggande bålstabiliteten.

I och med att mycket pressrelaterade övningar dominerade förra träningsperioden kommer en del korrektiv träning i denna cykel som skall kompensera för detta, tänk hållningsträning.

Den gamla klassiska “metcon-dagen” är även tillbaka i ny kostym!

På uppsamlingsdagarna kommer i vanlig ordning “partycykeln” att ligga. Vi har sagt det 100 ggr men det är värt att upprepa återigen: för att förbättra sin aeroba kapacitet (kondition) så är intervallträning i cyklisk form (löpning, cykling, rodd, assault bike osv) det mest effektiva sättet. Så oavsett om ert mål är att förbättra er tid på 2000m rodd, ”Inger” eller förbättra är er hälsa så är och förblir ”partycykeln” er bästa vän!

Värt att nämna är att “parycykeln” denna gång kommer baseras på meter/kalorier och inte tid som varit formatet vi tidigare använt oss av. Det är helt okej (vi uppmuntrar det till och med) att endast köra “partycykeln” på uppsamlingsdagarna. Våga ta chansen att förbättra er kondition, ni kommer inte ångra er!

Här under har ni grovplaneringen för kommande träningsperioden som kommer sträcka sig till början av februari 2016:
Dag 1 – Knäböj, vertikalt drag, kort metcon, grundläggande bålstabilitet och hållningsträning.
Dag 2 – Metcon dag.
Dag 3 – Höftböjning, vertikal press, lugnare metcon med fokus på stabilitet/bakre kedjan och hållningsträning.
Dag 4 – Uppsamlingsdag.
Dag 5 – Tyngdlyftning med tillhörande assistansarbete och kort metcon.
Dag 6 – Höftböjning, horisontell press, kettlebellarbete och axelassistans.
Dag 7 – Enbensövningar, horisontellt drag och Team-WOD.
Dag 8 – Uppsamlingsdag.

Dag 3 kommer mot slutet av cykeln gå mot att bli mer av en tyngdlyftningsdag.

 

Let’s do this!

Avslappnat tränarmöte halvvägs in på höstterminen, välkomna till gänget @gaatu och @mattias_borg ???#crossfituppsala #community Ett foto publicerat av Tränarprofil Cfua (@crossfit_uppsala)