Trodde jag. Har fått för mig att militärpress och strikt press är det samma och aldrig forskat vidare i saken. Ingen som använder militärpress eller uttrycket alls bland de jag känner. Nåja, varför snackar jag om det här?

Jo, istället för att tänka på vad jag INTE kan göra pga knät, så tänkte jag tänka på vad jag KAN GÖRA istället. Om det nu skulle vara så att jag inte kan benböja de närmaste veckorna så blir det nåt slags press och drag fokus tills dess att jag kan göra det. Därför så nosade jag på en “July Challenge” på 70s-big. Först ville jag göra ett referenspass för att jämföra med senare, det visade sig vara fel genomfört.

Utmaningen: Max sets of 3 press/3 pulls in 20 minutes – 1 set is 3 reps of 0.625BW press followed by 3 chins or pullups.

Wu: cykla 3-4 min, några pull ups, några pressar 20-40 kg
+
AMRAP 20 min av
3 obrutna press/push press, 50 kg
3 obrutna striktish pull ups
Resultat:
28 varv

Ja, jag missade ju mycket, till att börja med för lite vikt, ni kan ju räkna ut själva vad jag kan tänkas väga. Obrutet behövde det inte heller vara. Nåja, jag höll mig till mina egna regler, som tex att: strikta pressar så länge som möjligt, sen push press för att behålla obrutenheten. Iaf roligt att göra något och känna att jag faktiskt kan använda benet, även om jag inte helt kunde glömma bort knät, hårt virat med Dauer-bindan.

Hur som helst blev jag rejält förvirrad av militärpressen och har redan fått svar av Martin och Jocke, men roligt nog fick jag ett snabbt svar redan på deras forum:

Lords-a-Leapin-140

Tack 70s-big!

“No, you cannot push press. Just do a standing press. If you hip it a couple times, it’s ok. No knee bend.
You’re not dumb. It’s a common misunderstanding.
Overhead press variations:
Standing press (as taught by Rip): feet shoulder width, quads and core contracted, no excessive layback
Olympic press: hands typically wider than standing press, lots of layback, no knee bend but there is a lot of torso whip to get the bar moving
Military press: heels together (at attention), VERY strict upright press-no layback, no knee bend, no movement”