Microsoft Word – Dokument1

Nästa partytrick! ”Head stand”, där tränar vi inte bara balans och stabilitet i överkroppen, utan också styrka.

För denna skill behöver du ingen utrustning alls, och det passar därför bra att öva på under varma dagar i sommarstugan. Då en mjuk gräsplätt bara gör rörelsen skönare när man – ja det kanske händer lite i början – trillar över ända ytterligare förstärker hur bra den passar just på sommaren!

Gå igenom varje steg på vägen, och om du klarar av föregående steg gå vidare till nästa. När du väl kommit fram till ett steg som du NÄSTAN klarar, men inte riktigt, så stannar du där – det är ”ditt steg” och övar!

Steg 1) ”Hollow hold”

För att stärka handleder och axlar så är första steget att hålla en planka, men med raka tår och där vi lutar oss framåt så att axlarna är framför händerna. Håll positionen 20 sekunder i 3 set

Steg 2) ”Frog stand balance”

Ifrån djup benböj placera knän ovanpå underarmarna nära armbågarna och luta dig fram så att du får mer och mer av vikten på händerna. Till slut ska du kunna ”lyfta” lite och sedan komma tillbaka. 10 repetitioner där du under åtminstone någon sekund är ”i luften”.

Steg 3) ”Frog stand”

20 sekunder i balans på händerna, 3 set

Steg 4) ”Frog stand to head stand”

Håll balansen minst 10 sekunder och lugnt och stilla sätt sedan ner huvudet i marken och balansera nu på tre punkter

Steg 5) ”Frog stand to head stand to frog stand”

Samma som steg 4, men nu kan du också styra balansen tillbaka till händerna och tillbaka till sittande i en squat

Steg 6) ”Frog stand to headstand to… raka ben!”

Nu klarar du också att räta på benen i headstand-positionen och håller den positionen upp till 10 sekunder i 3 set

Steg 7) ”Frog stand to headstand to… raka ben och ner igen och tillbaka!”

Hela baletten. Kontroll i frog stand till headstand till raka ben som du håller i 10 sekunder, ner igen och kontrollerat tillbaka till en squat!

Exempel på progressionen följer i videon nedan! Observera att vi kanske inte rekommenderar ett hårt golv med bord och stolar i närheten innan man börjar känna sig ganska säker på rörelsen 😅