Livet är fantastiskt, men för kort för att slösas bort

Det finns mer i livet än benböj, ryck och muscle-ups. Ditt liv ska vara större än dina muskler. Förhoppningsvis så lär man sig genom träning både vikten av träningen (är du starkare och rörligare blir livet lättare) och det meningslösa med träningen (familjen och vännerna är ju så mycket viktigare). Om du inte tränar i första hand för prestation så är din hälsa är det som är viktigt, och det kommer genom BALANS av livsstil och träning.

Vi måste komma ihåg att livet är fantastiskt, men också kort och man måste komma ihåg att leva det. Det är så lätt att tänka mer på det man vill ha, än att ta sig tid att uppskatta det man faktiskt redan kan. För de allra flesta tror vi att man ska tänka på att träna för att leva, inte tvärtom!

10321591_744614992256014_6743652834778307986_o (1)

Ibland går det upp, ibland går det ner

“When life deals you lemons…”. Ibland är livet helt enkelt inte så lätt. Det är mycket på jobbet efter den där omorganisationen, din sambo drabbas av en sjukdom, du bråkar med barnen, taket på huset blåste bort… Ibland är det helt enkelt läge att inte fokusera lika mycket på träningen. Att ha inställningen att man ALLTID bara ska ta i hårdare är destruktiv, utan när livet flyter på bra DÅ är läget att pressa på hårdare i gymet, inte när det är extra jobbigt – då räcker det med att bara komma in och göra någonting för att inte falla igenom (men hålla igång lätt det måste du fortsätta göra!). Använd din energi där den gör mest nytta!

martin

Tålamod

Vi blir ibland lite väl med-dragna i komplexa program, avancerade rörelser, svåra dieter och superintensiva träningspass. Men den viktigaste ingrediensen i  lyckad träning är tålamod.  Varje dag postas en ny bloggpost om det perfekta nya träningsprogrammet, och alltför ofta leder det till att man hattar runt i jakten på det där perfekta, istället för att ge det man håller på med tillräcklig tid.

En bra progression, lagom mycket variation och tålamod kommer att ta dig framåt. Att stressat hatta runt i jakten på det perfekta kommer inte att göra det.

1553074_699913130059534_1887261535_o

Det behöver inte alltid bli så mycket bättre

Kanske har du redan fått ut det du behöver av din träning för där du är i livet? Kanske behöver du inte ha ångest över att ytterligare ökningar uteblir, och kanske borde du istället rentav vara nöjd med hur du presterar och hur du mår? Att ALLTID behöva tänka i termer av att bli “bättre” kan vara stressande, och om du redan är så stark, rörlig och uthållig som du behöver för att ha den livskvaliteten som du eftersträvar så kanske målet helt enkelt bara är att behålla det så? Kan du fortsätta vara lika (eller nästan lika) stark, rörlig och uthållig när du blir äldre?

kontraster

Frekvensen spelar roll

För många är det nästan viktigare att  komma iväg och träna, vecka ut och vecka in, än vad som görs och hur hårt det görs. Vi har sett att det ibland kan vara det största hindret för många att hålla i något som dom mår bra av, bara för att man inte håller igång under semestern eller tentaperioden. Som tidigare nämnt så ska man kanske inte lägga ner lika mycket tid och kraft på träningen jämt, men ramla heller inte helt av tåget.

Om vi fick en krona för varje gång vi får höra “ja, det blev ju bättre så länge jag följde rehab-programmet jag fick” eller “jag mår ju bra när jag tränar, men bara kom inte iväg efter semestern”… Men om du ändå tappar tråden, ta upp den igen. Ingen fara på taket. Bara du kommer igång med det du mår bra av igen.

FullSizeRender (2)

Det börjar med mat

Lika lite som det är rimligt att utmåla fett som roten till alla sjukdomar är det rimligt att utmåla kolhydrater som detsamma. Om man äter riktig mat, och undviker både socker och att överäta nötter, ja då håller man sig frisk.Vi behöver lite av allt – protein, fett och kolhydrater och om vi ser till att det alltid finns på tallriken i varje mål (och eventuella mellanmål) i form av grönsaker, animaliskt protein och bra fett så kommer vi att må bra. Och grönsaker räcker INTE som enda kolhydratkälla för dig som tränar, du behöver också rotfrukter eller ris!

Att svälta sig är INGEN bra idé, och det leder till sjukdomar istället för det utseende eller den prestationen du ville ha. Lika lite är det en bra idé att sitta på toaletten fyra gånger om dagen för att man tvingar i sig proteinshake efter proteinshake för att få mer muskler.

Med det sagt – att ta reda på vad man mår bra av och vad kroppen protesterar emot (men man inte längre känner) kan vara superviktigt. Vi kan inte nog rekommendera It starts with food, en bok om hur man identifierar vad just din kropp trivs med.

En bra grundregel är att äta riktig mat, inte för mycket, inte för lite, och massor med växter.


running

“Men prestation är viktigt för mig!”

Självklart så kan det vara så! Att träningen helt enkelt inte bara är till för livet, utan att man uppskattar prestation så mycket att livet också till en del är till för träningen. Då gäller andra regler, bara man förstår att man också inte längre tränar i första hand för hälsa.

Vi har massor med klienter som är så här, och vi hjälper odom att hitta rätt nivå för just dem gällande deras balans mellan prestation och hälsa. Kom in och snacka så hjälper även dig att hitta rätt. Men se till att det är dina behov du utgår ifrån, och inte någon annans. Det slutar sällan bra när det blir tvärtom.

Välkommen!