Ännu ett inlägg i serien om hur vi går till väga för att skriva individualiserade program för våra klienter. Nedan finns vecka 1 i en cykel för en av våra tränare som får individuellt program från oss på CrossFit Uppsala – Primal Fitness.

Grundförutsättningar för den här personen

  • Relativt hög träningsålder och även absolut ålder
  • Har “CrossFit” som huvudsaklig sport, men på grund av problem i kroppen (ackumulerade genom år av idrott) är ställdes “säsongen” 2015 in redan nu – detta är alltså start på en “off season” cykel
  • Träningspassen måste kunna göras under en timme, exkluderat generell uppvärming. Inga “dubbelpass”.
  • Vill inte bli förnedrad av sina kompisar som är “riktiga” cyklister när han cyklar med dom då och då. Vinner dock hellre backsprinten än 10 milaloppet.
  • Relativt absolut svag, men har möjligheter till relativt bra återladdning av kratinfosfat (batterikapacitet)

Mer specifika förutsättning

  • Är relativt väl strukturellt balanserad vad gäller enbens/enarmsarbete – därav mindre sådant. Förväntas göra visst skulderblads-prehabarbete på egen hand (han vet hur han lägger in detta själv)
  • Dragstark jmfrt med presstark
  • Svag i knäextension jmfrt med höftextension
  • Får in tillräckligt med lågintensivt arbete via cykelturer till/från jobbet – därav inget behov av detta under denna period (normalt hade vi haft sådant för en sån här klient och den här perioden träning)

Programdesignen dras från detta upp i en generell veckoplan, som sedan görs till en specifik veckoplan som sedan blir till ett specifikt program enligt bilden nedan. Förutom detta så håller vi såklart reda på total volym av allt styrkearbete, aerobt arbete samt anaerobt arbete för att kunna bygga progressivt relativt till vad som är prioriterat i den period som klienten befinner sig.

10285795_387968384696884_3934975580752676680_o

Vi håller också reda på hur mycket sportspecifika rörelser som krävs vid givna tester för klienten, och bygger under träningen som föreligger dessa tester upp en förmåga att hantera denna volym/intensitet – det viktigaste vid programdesign är ALLTID att ge klienten möjligheter att lyckas med sina mål – det ska inte hända bara av chans!

Det är är bara en liten inblick i vad för tankegångar och hur vi lägger upp träningsprogram för en av våra klienter som har ett individuellt träningsupplägg. För mer information om hur du också år hjälp med ett individualiserat träningsprogram, så kan du läsa mer här. Vi har också genomtänka fokusprogram för de som tränar hos oss i Uppsala, och vill ta sin träning vidare från våra vanliga gruppträningar. Om du tränar på någon annan lokal så kan vi också hjälpa dig via vår site www.nextlevelfitness.se.