Eftersom jag gör som jag vill på helgerna, och fokus är på att träna tillsammans med min fru, så stod jag över OPTs utmaning igår. Trots att den verkade rolig. Så jag tog upp den kastade handsken idag, och vävde in den utmaningen i alla andra redan planerade söndagsaktiviteter. Är ju inte direkt nån superstjärna på att hoppa rep, även om jag kan det hjälpligt, men jag dör alldeles för snabbt. Framförallt när jag kommer ur min comfort-zone på under 30 repetitioner. Här skulle man hoppa 50 obrutna hopp, parat med en övning som belastar precis den muskulatur man tar slut i (underarmarna). Jaja, vi får väl se. Hittade en plats vid skolan, jag och Linda, och så körde vi igång.

5 ronder, inom 10 minuter, av 50 obrutna double-unders, 15 obrutna Wall-balls@3m: Pass!

Inte mycket tid tillgodo, men jag klarade det! Enda missen blev att jag snubblade efter 25 hopp det första varvet, då tänkte jag att det här blir nog ena jobbiga och frustrerande tio minuter. Men det gick ju!

Man skulle vila 2 timmar innan man gick vidare till gren 2 i utmaning (man fick bara gå vidare om man klarade av den föregående), men det hade jag inte tid med så vilan fick bli nån timme istället. Trodde väl egentligen inte på mig själv, men medan Linda bar bort vikter till lastkajen för vår planerade “sten”lastning så gjorde jag ett försök.

inom 2 minuter gör 10 obrutna overhead squats@kroppsvikten (75kg), 20 obrutna chest to bar pullups, 30 obrutna GHD situps: fail, avbröt efter 5 OHSQ när jag kände att det inte skulle gå

“Sten”-lastning för 1RM: 65kg, 70kg, 80kg, 85kg, 90kg (f)

Vi byggde ihop en “atlas-sten” av ytterdelen från en trasig gammal skivstång. Funkade rätt bra faktiskt, iallafall för att få till krångliga lyft, från en ofördelaktig position, med nånting som inte vill bli lyft. Kanske inte överförbart till stenlyftning ala strongman, men rätt kul nevertheless!

Och nej, man kan inte lyfta nånting stort från en sån position med rak och fin rygg. Jocke får dock gärna fylla på med tekniktips, det är ju inte som att vi vet vad vi sysslar med här, även om kroppen antagligen löser situtaionen på ungefär bästa sätt. För övrigt svårt att lyfta saker man inte får nåt grepp om, speciellt när det har regnat.

Kaffepaus, höststädning, halloween. Sen mötte vi upp resten av Team CrossFit Uppsala, Björn och Anna för att som det heter, lagbygga. Två pass direkt följande på varandra var planerade av lagledaren, dvs jag.

WOD 1 – max distans på 15 minuter där man bytte övning varje varv (~300m) mellan sandbag carry (30+kg, 20+kg), farmers walk (2x24kg/2x16kg) och partnerbärande. Fria byten men man måste starta med hela laget intakt varje varv, och två jobbade åt gången: Nästan 8 varv.

WOD 2 – Max total vikt över huvudet (från rack) för hela laget på 12 minuter. Bara en stång, och ett rack i en höjd, börja från tom stång: 40+52,5+105+105=302,5kg

Björn en klippa i gren 1, man trodde ju inte annat. Tjejerna också jättegrymma! Vi experimenterade lite med tekniker, och fokuserade på att ha kul. I gren 2 överaskade Anna både oss andra och sig själv, och hade dessutom en del kvar i tanken. Linda fick känningar i en axel, och efter en så lång och hård dag är det inte så konstigt. Pliktskyldigt slängde hon ändå upp 40kg över huvudet.

Björn såg het ut, och hade han hunnit med fler lyft tror jag även 110 hade gått. Jag, materialspelare som jag är, tyckte det var väldigt, väldigt ovant att tyngdlyfta i löpskor (om det ändå varit converse!), men det gick över förväntan.

Vi kanske inte har ett vinnande lag (i SM – kom och heja på oss), men vi är garanterat det bästa iallafall!

Ganska varierad träningsdag/test får man säga. Nu blir det vila, och lite lägre volym.