Känns nästan lite tomt såhär post-tävling. Inte som efter förra årets SM-tävling, då jag verkligen var helt tom efteråt, men sådär lite vilset: inga större fastslagna mål eller vägar att gå. Förhoppningsvis (troligtvis) blir det tävlande i ett CrossFit Uppsala-lag i SM, så jag tror jag att helt enkelt tränar som att det blir så. Känns rätt lagom med lagtävlan, och jag tror att vi tar och betraktar mig som pensionerad från individuell tävlan från och med nu.

Lite tester idag, i solen hemma utanför förrådet, då jag var hemma med sjuk Alva.

A. Jobba upp till en tung back squat (alltid high bar numera) i 40X0-tempo: 110kg
vila 10 minuter
B. AMRAP back squat med 85% av vikten från A, samma tempo: 8
C. AMRAP dumbell split squats (bulgarian split squats) med 1/3 av kroppsvikten i varje hand: 11 höger, 8 vänster
D. “Sorensen test” – AMSAP i stålmannen-position, i en GHD-bänk/Back extension-bänk, fast med händer ihop vid bröstet och armbågarna neråt: 1:15

Premiäranvändade av min GHD-bänk “på riktigt”/programmerat. Brände fint i ryggen, men vekade nog mest ur. Riktigt trevligt ute i solskenet förresten – bara 10-12 grader, men kändes så fint med den värmande solen. Bara att njuta, snart är det typ 6 månader utan solljus! Träna ute är det bästa.

Rent sjukt mycket svagare med vänstra benet framåt i split squats – kan bero på balans/koordinationsskillnader i större utsträckning än “styrka”, men det gör det ju inte mindre dåligt. Laddade ner en metronom till telefonen, nu jäklar ska tempona sättas perfekt!

Läste under vilorna Robb Wolfs bok “The paleo solution” som efter lååång väntan äntligen kom ut häromveckan. Den är väldigt bra, och beskriver på ett bra sätt hur allt hänger ihop. Robb gör alltså inte misstaget som många andra författare av liknande kostlitteratur brukar göra, att glömma bort hur mycket livsstil påverkar välbefinnandet. Typiskt annars är ju att fokusera helt på att äta det eller det, och visst finns även den biten med här (det viktigaste: nolltolerans mot gluten), men samtidigt glömmer han inte bort hur mycket Kortisol faktiskt spelar roll, även för insulinkänsligheten. Man kan ju faktiskt äta i princip perfekt (detta är såklart olika för olika individer), men ändå må dåligt och ha samma symptom som exempelvis diabetiker.

Detta gör att jag tycker att Robbs bok hamnar direkt i kategorin nödvändig läsning om man vill börja skrapa på ytan av vad vi bör tänka på vad gäller kost och livsstil för att må så bra som möjligt.

Andra böcker i den kategorin ni borde skaffa är T.S. Wiley – “Light’s out – sleep, sugar and survival”, Paul Chek – “Konsten att äta, träna och må bra”, Lauren Cordain – “The paleo diet”, Robert M. Sapolsky – “Why zebras don’t get ulcers”. James Fitzgeralds (OPT) filmade föreläsningar som finns släppta på 3 DVDer är också fantastiska.

Now go get ’em!