Uppsamlingsdag
1.Styrke- eller teknikdel från tidigare dagar – A-del
[Den första delen gör alla med undantag den som gjort alla tre tidigare dagar, då kör du direkt på nr 2 nedan!]

2.Assistans-träning som pre-/rehab/skills – B-del

2-5 set
[välj en eller flera övningar, fler set om du börjat med denna del]

3. “Fridolf med röda mulen”

I lag om upp till 3:

15 min amrap av

Rodd 30 sek för så många cals som möjligt, varken mer eller mindre!*
+
Att beta av innan nästa rodd-intervall på 30 sek:

6-4-2 reps av
Goblet squat
Alt db snatch
Burpees – gärna med lite striktare armhävning

*första varvet så börjar P1 och P2-P3 står i kö och väntar på sin tur, på nästkommande varv så kan kö uppstå om flera lagdeltagare blir klara samtidigt på

SCORE: cals på rodden (låt cals rulla, varken tid eller cals behöver nollställas inför varje roddintervall)
Tiebreaker: antalet totala varv av övningarna mellan rodden, 1 poäng för varje fullbordat varv av 6-4-2 reps

  • Gör A-del och valfri B-del från de senaste 3 träningsdagarna. Det är ok att disponera tiden själv och prioritera A-del. 💪
  • Som konditionsdel så gör vi en metcon i form av en team-wod tillsammans! ?
  • Om ni tränat på gruppträningspass de senaste 3 dagarna så gör ni bara B-delar. Bra övningar att göra mer av! 👌

View this post on Instagram

Julen är över men kulorna kvar! Trap bar eller KB marklyft har flera skillnader mot ”vanliga”’marklyft med skivstång som vi tror ibland underutnyttjas. Till exempel så kan vi lyfta fram att man sällan behöver coacha att inte översträcka ryggen i topplaget (något som vi ofta ser med vanliga marklyft), det aldrig blir en diskussion om omvänt grepp (något som kan vara dåligt om det alltid görs) samt att det lägre relativa vridmomentet i ryggen gör att det blir mindre risk att dras framåt på tårna (eller i värsta fall böja ryggen under luften för att få stången bakåt). Mycket av tekniken autokorrigeras alltså. Så den största fördelen är väl kanske att det är så enkelt att lära sig, och därmed kan belastas tyngre tidigare. Samtidigt som den har stor frihet: den kan utföras både mer som vanliga marklyft, men också mer som en benböj. Nästan som ett kinderägg! Svår att göra fel, men med många lager! #bigballs #trapbarDL #crossfituppsala

A post shared by Tränarprofil Cfua (@crossfituppsala) on