Wu: Övning innan: rapellering och bårfirningoch ta fram grejer till fysen
+
“Fredagsfys”
Gör nedanstående med en kompis. Utrustning: fullt larmställ, underställ, och skyddsmask med ståltuber (ca 24 kg utr):

10 varv upp och nedför trappa med 15 steg med 2 slangkorgar med 63 mm slang (2×27 kg). Varannat varv.
5 varv upp för slangtornet i spiraltrappa, 15 m fallhöjd, tillsammans med kompis
Dra kompis på underlag 20+20 m
Dra in sig själv i rep sittandes på underlag 20 m

Resultat: ca 25 min tog det hela. Hade 55 bar kvar i flaskorna (nödluft dras vid 50) av ett paket med ca 300 bar. Svettades ca 1.5 kg.

Fredagsfysen gjordes på en torsdag den här gången. Snack om att byta vändan i slangtornet mot att släpa halvtung släde i sele ca 20 m. Skulle bli liknande belastning men slita mindre på kroppen, ffa på högerbenet iom att spiraltrappan snurrar åt det hållet. Själv såg jag till att försöka trycka ifrån med vänsterben på väg upp och gick nästan åt sidan ibland. Hur som helst gick det bra med kontrollerad andning, men gele-ben efteråt och en rejäl värmebelastning. Gyrosrulle och jordgubbar med glass på det!