Uppsamlingsdag
1.Styrke- eller teknikdel från tidigare dagar – A-del
[Den första delen gör alla med undantag den som gjort alla tre tidigare dagar, då kör du direkt på nr 2 nedan!]

2. “Teodora” aka “Hela havet stormar”

Hela pasest i två lag:

10 min amrap
Burpees x 5
Goblet squats x 10

OBS – två personer i varje lag måste hela tiden stå i en valfri planka, flygande byten!

SCORE: en poäng för varje gång en lagmedlem har gjort klart en övning (dvs totalt 3 poäng / varv) – dela slutpoäng med antalet deltagare
[TIPS: dra ett streck på tavlan för varje poäng]

3. Assistans-träning som pre-/rehab/skills – B-del

2-5 set
[välj en eller flera övningar, fler set om du börjat med denna del]

Sista OPEN-veckan och idag är det Amanda som tar hand om er igen!

För er som undrat över lördagarna:

  • Att vi har färre pass är bara tillfälligt på grund av den häringa online-tävlingen som kallas CrossFit OPEN, 5 veckor varje höst kommer det vara och den här lördagen är femte och sista veckan!
  • Så from NÄSTA vecka så kommer vi ha TRE gruppträningspass på lördagar och vi hoppas att ni kommer boka alla tre flitigt och avboka färre pass sent på fredagar, haha! 😉

View this post on Instagram

”Look ma, no hands”. Det är klurigt med styrketräning och specificitet, eftersom övningar, när man lägger på mer vikt skiftar karaktär. Benböj blir till exempel mindre träning av benen och mer träning av höften när det blir tyngre (eftersom mer ansträngning måste läggas på att hålla kroppen upprätt). Man ändrar helt enkelt sin biomekanik för att lösa uppgiften, vilket ibland gör att man tränar lite mindre av det man ville träna. Med enbensrörelser är det dessutom så att man, när vikten blir riktigt tung, får så svårt med balansen att man helt enkelt sällan kan utföra rörelserna och att det därför finns ett ”tak” för hur mycket man kan överbelasta på ett säkert sätt. Men man kan ju leka lite med hur man skulle kunna ”ta bort” balansen lite ur ekvationen, så att man kan göra dessa med tyngre vikter. Den här varianten med en safety bar och rack för stabilitet kändes riktigt bra! En annan övning vi gillar är ”razor curls”, som är tunga som bara den för baksidorna av låren utan att ha samma tendens att översträcka ryggen som ”finnen”. När man gör dessa med extra vikt kan vi också avslöja att man får träningsvärk 🤷‍♂️

A post shared by Tränarprofil Cfua (@crossfituppsala) on