A. Kippträning

B1. Pullups hängandes i handdukeller rep 5×3-5 reps (lägg på vikt om du kan)
B2. 5 dynamiska armhävningar, om möjligt, annars vanliga armhävningar
+
15 minuter AMRAP av
10 pullups
10 wall climbs med pushup i botten

En av invändningarna man ibland hör om CrossFit är hur man “fuskar” och “sprattlar sig upp” när vi gör pullups. Sådana åsikter kommer oftast från 1) folk som inte kan kippa och 2) folk som inte har prövat att träna CrossFit. För vi anser naturligtvis att alla typer av uppdragningar har sin plats, såväl strikta, som kippade, som viktade, som jättehöga och.. Ja ni förstår. Och varför inte göra dom hängandes i något som inte hjälper greppet?

…Och kanske är det någon som “får till det” med kippen under träningsdelen? Isåfall kommer denna person att vara mycket lycklig på den avslutande delen. Det är nämligen en underbar känsla när allt släpper, timingen plötsligt stämmer, och man upptäcker hur man skickar upp kraft genom höften till dragmuskulaturen.

Pullups paras utmärkt med pressövningar, för balanserandet av styrkan i överkroppen och idag får vi dom i form utav dynamiska armhävningar (snabba på uppvägen, med handklapp, med bröstklapp, bakom ryggen… gör det ni klarar av!) och en fin liten gymnastisk övning nedan demonstrerad av Jenny Jacobsen, Sveriges bäst CrossFit-tränade kvinna och något av en nationell idol i CrossFit sfären. Ta gärna ytterligare lite längre tid på er att ha kontroll upp och nerför väggen.

Jenny gör ett försök att ta sig till CrossFit Games i år – se om du kan tävla med henne och alla andra tiotusentals anmälda på CrossFit Games hemsida där det första passet av 6, som utgör den första gallringsfasen på vägen till finalen i Los Angeles, publicerades i Onsdags.