Kärt barn har många namn, och kanske mysigare är den försvenskade varianten för dessa dubbelhopp med hopprep, som iallafall vi vanligtvis brukar använda: “dubblisar”!

För dessa behöver ni ett redskap – ett hopprep – och utmaningen blir att hitta i vilken progression som är rätt för DIG att jobba med för att lära dig dessa dubblisar. Vi säljer hopprep i vår shop på www.primalfitness.se – köp där och hämta upp i boxen så har du ett i din egen perfekta längd!

Gå igenom varje steg på vägen, och om du klarar av föregående steg gå vidare till nästa. När du väl kommit fram till ett steg som du NÄSTAN klarar, men inte riktigt, så stannar du där – det är ”ditt steg” och övar! 

Några av de viktiga stegen för att kunna koordinera och hoppa double-unders:

– rätt hopphöjd
– snurra repet på rätt sätt
– hålla ner armarna vid sidan av kroppen, det är lätt att dom börjar åka upp och bli “raka” ut från kroppen

Steg 1) Singelhopp

Först måste du kunna hoppa enkelhopp. Öva tills du klarar 50 stycken på raken!

Steg 2) Krafthopp

En nyckel till att behärska dubbelhopps-timing är att lära sig rätt typ av hopp. Så steg 2 är att göra just det: hoppa. Inget rep, bara din kropp.

Öva vad vi kan kalla krafthopp, som är ett högre hopp än vad som krävs för vanliga singel-hopp. Krafthoppning innebär också att du lär dig att absorbera landningen korrekt, så att du enkelt kan komma tillbaka till nästa hopp.

Öva för att bli bekant och bekväm med rörelsen att inte ”pausa” mellan varje hopp. Precis som en pogo-pinne, ska du studsa upp högt så snabbt du kan från marken och hålla dig stel som en pinne.

Steg 3) Singlar till en dubbel

Efter några stora singlar, ta sats, spinn hårt och hoppa högt och försök göra en double-under. Detta betyder INTE att sätta ihop fler på en gång  – det är nog lite väl svårt och kommer senare, så efter din double-under så vila några sekunder och försök sen igen!

Du bör klara det ”nästan varje set” för att röra dig vidare

Steg 4) Singlar till en dubbel till att fortsätta hoppa singlar

Det här är som din föregående övning, men nu försöker du efter din dubbel att fortsätta hålla repet spinnande, med singlar igen. Kanske kan du göra ytterligare en double-under då?

Du ska precis som i föregående steg lyckas oftare än du misslyckas för att gå vidare.

Steg 5) Singel-dubbel-singel-dubbel

Som föregående steg men nu är vartannat hopp en singel och vartannat en dubbel.

Steg 6) Bara dubblisar!

När man övar obrutna double-unders kan man inte förvänta sig att kunna massor på en gång. Du ska INTE sikta på 10 i rad redan i början. Håll det enkelt och börja istället med målet om två obrutna. Bara två! Du kommer snabbt att inse att det är en stor skillnad mellan att landa och att komma tillbaka till din andra obrutna rep, jämfört med när du gjorde singeldubbelövningen.

Klarar oftast = gå vidare till att höja ditt antal från 2 till 3, 3 till 4 osv

Steg 7) 30 stycken på raken utan att snubbla!

Det här är examinationen! Iiiinte många klarar så många obrutna utan att snubbla till, antingen på grund av ofokus eller trötthet. Är du en av dem?

Steg 8) “Trååååååkigt att bara hoppa, jag vill ha fler utmaningar!”

Okejrå, pröva dessa. 5-10-15-20-25… osv OBRUTNA dubblisar (man vilar som man behöver). Kommer du upp till 25 och ner igen har du gjort en “mini flight simulator” och kommer du hela vägen upp till 50 och ner igen (!) så har du gjort en flight simulator och är minst fyra klasser coolare än Tom Cruise!

Ett lite tafflig exempel på progressionen följer i videon nedan!