Kände mig lite risig fortfarande efter influensahelgen, men dagens WOD kände jag mig pigg nog för:

Back Squats
3-3-3-3-3 70kg, 80kg, 85kg, 90kg, 100kg

Pullups (Palms away)
5-5-5-4-4 all with 16kg

Skönt att börja kunna böja lite mer. Hade en period på flera år (tills alldeles nyligen) där jag fastnade i nån form av mental barriär mot att göra back squats – böj med stången på framsidan gjorde jag, och det kändes bra, men så fort stången kom upp på ryggen försvann all teknik ut genom fönstret. Detta trots att jag kört en hel del back squats (betydligt tyngre än jag gör idag) tidigare. Nåväl, det gjorde inte mycket då jag under dom åren i princip aldrig tränade tillsammans med någon, och utan passare känns front squats och overhead squats betydligt smartare i vilket fall. Back squats var helt enkelt inget jag gjorde, och när jag väl gjorde det så gjorde sig min blockering påmind. Nu verkar den blockeringen ha försvunnit lika plötsligt som den kom, och det känns verkligen super. Kul att kunna belasta kroppen med lite vikter igen!

Dessutom har absolut allt böjande med stången över huvudet och fram garanterat gjort mig
1) vigare (=djupare i bottenläget)
2) gett mig mycket bättre teknik, då dessa knäböjsvarianter inte alls tillåter samma “fuskande” med fällning av överkropp, balans på tårna osv som back squats faktiskt kan låta en komma undan med.

Känns hyffsat tryggt att säga att jag nog tar mer än 100kg i knäböj nästa Crossfit Total. Allt under 110 skulle vara en överraskning.