Lite lek, med betoning på lite (3 set av vardera en negativ front lever och back lever), innan vi skulle på den första av alla familjesammankomster som är inplanerade över helgen. Levers, det är inte det lättaste på ringar, och speciellt inte om man är lång och saknar muskler (ni ser inga framgångsrika långa gymnaster…). Blev därför positivt överraskad då jag klarade mig mycket bättre än sist, och fasiken fick till en ganska ren riktig back lever!

Kan bli rakare i kroppen (saknar lite kroppskännedom vad det verkar, får helt enkelt öva på hur mycket jag ska spänna ryggen för att den ska vara rak och inte “för” böjd), och skulle såklart vilja kunna dra mig upp igen, men ändå!

För er som just startat med amatörgymnastik så finns det enklare steg för att få träningseffekt beroende på vart man är styrke och teknikmässigt, det som inom gymnastiken brukar kallas “progressioner” för en rörelse. Det är alltså sätt att avlasta eller förenkla en viss rörelse så att man kan jobba sig från lättare till svårare i denna. För back levers (front levers har ungefär samma progression, fast tvärtom då – magen uppåt) har again faster gjort följande mycket fina video för att progressivt bygga sig till den fulla, perfekta back levern. Sååå – köp ringar av CrossFit Uppsala – och sätt igång och lek!