Uppvärming
-pressfokus och mobilisering av bröstrygg

A Striktpress – bygg till dagens tyngsta set av: 5-3-1 reps
-valfritt om du fokuserar på en, två eller alla av dessa

B 2-4 varv i lugnt tempo av
Öva på och testa vikter på övningar som kommer i nästa del

C ”Inger”
3 varv av
25 Kettlebell svingar
25 Burpees
[time cap 12 min]

Idag testar vi strikt press över huvudet! Då är det bra att värma upp axlar och skuldror ORDENTLIGT samt att greja lite med bröstryggen, särskilt om du vet att du är stel, så att du inte frestas att kompensera genom att ta ut rörlighet i ländryggen och luta dig bakåt när du har vikt över huvudet. Lite beroende vilket mål för dagen du har så kan du hitta ett tungt set av en eller flera av 5-3-1 reps.

Tänk på att du kan ta ut dig om du hittar ett ”sant max” av tex 5 reps och då kan det vara svårt att ladda om för att lyfta ännu tyngre med färre reps. Händer det så är det ingen fara, nöj dig med resultatet för dagen och börja preppa inför nästa test!

”Inger” är en klassiker här på gymmet och man kan göra en progression över tid här. Vi rekommenderar att du börjar med vanliga svingar om du inte gjort testet förr och tar en vikt som känns bra. När du gör om testet (eller så är idag en dag när du gör om det) så kan du ta en tyngre vikt än senast tills du max kommit till 32 kg. Därefter är det dags att göra höga svingar över huvudet, men då kanske du behöver sänka vikt.

Är det någon som vet varför den heter ”Inger” förresten? 😂

Kör hårt, svettas och ha kul! 😅